fbpx

SISENÄITUSED

KONTIINIUMI TEISENDUS

Kunstnikud

Vadim Fiškin (Sloveenia), Maria Paz ja Paola Medina Querini (Hispaania), Vera Dvaleja Damla Kilickiran (Norra) ning Tatsuru Arai (Jaapan/Saksa).

Kontseptsioon

“Kontiinumi teisendus” keskendub valguse metafoorile, mida käsitletakse kui otsest assotsiatsiooniahelate aktiveerijat ning taju ja tunnetuse stimulatsioone. Näituse pealkiri on spontaanne absurdsus, mille on genereerinud Tartu tuntud hull geenius Aldar “Psaiko” Talviste. See kohaspetsiifiline tekstitunnetus dekontekstualiseerib väljastpoolt Eestit pärinevad kunstnikud ja nende teosed Tartu psühhogeograafilisele taustale. Kontiinumi teisendus on võimatus, kuna “kontiinum” peaks ise juba ammendavalt kõikvõimalikke teisendusi sisaldama. Seega on tegu kujuteldamatuga, mis ometi kahe sõna abil osutab igasuguste piiride ületamisele. Et sellest kuidagi aru saada, tuleb appi võtta valgus.

Nooruse Galerii

Nooruse galerii esimesel korrusel on Vadim Fiškini suur isikunäitus. Sloveenia kunstnik Fiškin on esindanud oma riiki rahvuspaviljoniga Veneetsia biennaalil 2005. a. Ta töötab ainulaadses postkontseptuaalses traditsioonis, mis on tihedalt seotud tehnoloogia ja teaduse arenguga. Mõlema puhul huvitab teda see, mida need meile meie endi kohta ütlevad. Selleks annab ta tehnoloogiale kompaktse narratiivse ja allegoorilise jõu. “Ja ehkki Fiškin võtab omaks tehnoloogia mõttetuse, sellele alust andva inimlike soovide ja ambitsioonide vildakuse, teeb ta seda terava ja teatraalse huumoriga, immutades seda lunastava kergusega,” on kirjutanud Chris Sharp.

Nooruse galerii keldrikorrusel on väljas Hispaania kunstnike Paola Medina Querini ja Maria Pazi installatsioonid. Maria Paz on tuntud ka kui elava valgusinstallatsioonina esinev elektroonilise muusika artist Exotikdot, kes astub üles festivali klubiõhtul Elektriteatris.

Ära seda eemalda
Vadim Fiškini

“Vadim Fiškin töötab ainulaadses post-kontseptuaalses traditsioonis, mis on lähedalt seotud tehnoloogia ja uuemate teadussaavutustega. Huvi tehnoloogia ja teaduse vastu ei seisne siiski niivõrd seotuses nende valdkondadega iseeneses, kuivõrd selles, mil määral need suudavad meile seletada meid endid ja niisuguseid igavikulisi küsimusi nagu usu ja tähenduse otsingud, ning tühjuse tunnet, mis selliseid inimlikke eesmärke sageli kroonib. Tõepoolest, Fiškini töödes antakse tehnoloogiale kompaktne jutustav ja allegooriline võim, rääkimata absurdsest ja lõikavast poeesiast. Ja ehkki Fiškin võtab omaks tehnoloogia mõttetuse, sellele alust andva inimlike soovide ja ambitsioonide vildakuse, teeb ta seda terava ja teatraalse huumoriga, immutades seda lunastava kergusega…”
–Chris Sharp

Paola Medina Querini

Multidistsiplinaarne kunstnik Paola Medina Querini (Panamá, 1989) on spetsialiseerunud valgustusdisanile, segades kokku värve, peegeldusi ja tekstuure, et äratada totaalse kogemuse abil inimeste meeled. 2019. aastal osales ta üritusel Hack the Light Up – Torre Agbar ja tänavalgustuse installatsiooni “Entremurs” loomisel Barcelona valgusfestivalil.

Paola on lõpetanud arhitektuurse valgustuse eriala (2019) Barcelonas asuvas Instituto Europeo di Disegnos ning sisearhitektuuri projektijuhtimise (MA, 2018) Barcelonas asuvas La Salle Ramon Llulli ülikoolis. Ta kasutab valguse ja värviga katsetamiseks erinevaid tehnikaid.

Maria Paz

Mu looming toetub Taju ja Teaduse kokkupuutepunktile. Tundub, et kumbki neist ei esinda tegelikkust: esimene on subjektiivne, aga piiratud inimliku tajuvõimega, teine radikaalselt objektiivne, aga ajas pidevalt muutuv. Vastandades “tajutavat” “faktidega” suudan ma Kunsti kaudu genereerida “Tõde”. Mu loomingus kordub “Universumi” kontseptsioon, Teaduse poolt jutustatud lugu, mida mu tajud on lasknud mul (meditatsiooni kaudu) kogeda. Mind paelub ka inimeste ja nende keskkonna vaheline suhe. Teadus ei ole suutnud meid enese väljasuretamise eest hoiatada ja meie Teadlikkus ei ole samas saavutanud piisavalt kõrget taset selleks, et me süstemaatiliselt looduse tasakaalu ei rikuks.

Kuna tegelikkus ilmutab end samaaegselt nii paljudel eri tasanditel, on Kunsti kogemisel tegemist mitmekihilise sündmusega. Minu eesmärk on luua publiku jaoks totaalseid kogemusi, mis vahel sisaldavad ka teoses osalemist/interaktiivsust. Püüan oma eesmärki saavutada, kasutades korraga eri tüüpi meediat nagu live performance, skulptuur, heli, valgus, elektroonika, tekst ja muusika. Olen tajupiire avardades loonud ka söödavaid valgusinstallatsioone ja andnud välja kombatava kunstiraamatu. Tajudega seotud huvi tõttu olen vahenditena korduvalt kasutanud Valgust ja Heli, sest neid saab käsitleda ”lainepikkustena”, mis kutsuvad esile meie kõige domineerivamad tajud.

Botaanikaaed

Botaanikaaia palmihooned muudetakse neljaks õhtuks audiovisuaalseks installatsiooniks, mis tekitab sünergia troopilise taimestiku ja pimeda sügisese linnaruumi vahel. Heli eest hoolitseb Norrast pärit ambient-muusik ja helikunstnik Vera Dvale. Video- ja valgusinstallatsiooni autoriks on suuremahuliste projektsiooniformaatidega tegelev Damla Kilickiran, kes loob palmihoonesse videoprojektsiooni.

Ära seda eemalda
Vera Dvale

Vera Dvale – öise sünesteetika õmblejanna, ruumilise immersiooni maailmade kangur – loob ja annab vahel välja muusikat. Tema LPd AVAV ja UDU on salvestatud koostöös Psykovariusega ja antud välja labeli Sex Tags Amfibia alt. Sõbrad ja koostööpartnerid külastavad Vera Dvale baasi h3ksh3im kui pühamut, stuudiot ja kanalit.

Vera Dvale loob heliinstallatsiooni spetsiaalselt Tartu Ülikooli botaanikaaia kasvuhoone jaoks. Teose tuumikuks olevad helielemendid on valitud tema välisalvestuste, avaldamata laulude ning koostööpartnerite ja sõprade loodud helide kogust.

Damla Kilickiran

Minu looming on läbi imbunud spirituaalsetest kosmoloogiatest ja narratiividest, mis seostuvad alternatiivse lähenemisega teadmistele – keha võimele kutsuda muudetud meeleseisundis esile kujutluspilte. Mulle meeldib töötada materjalidega, mida pean sümptomaatiliseks meie ajale: ehitusmaterjalid nagu alumiinium, betoon, Styrofoam ja asfalt. Püüan leida uusi lähenemisviise mõtlemisele ja keskkonnale, lisades peamiselt küberruumist leitud digitaalselt töödeldud virtuaalsetest kujutistest koosnevale videomaterjalile spiritistlikke filtreid, uurides spiritistlike seansside fenomeni.

Minu looming viib mõtted automatismini – ühe mitte-teadmise vormini, seisundini, kus keeleline narratiiv jääb alla intuitiivsele narratiivile.

Jaani kiriku torn

Jaapani kunstniku Tatsuru Arai audio-video installatsioon “Quantum-Ton,” mis on osa tema hüperseriaalse muusika projektist. Tatsuru laiendab seriaalse muusika printsiipi uute tehnoloogiate, tehisintelligentsi ja algoritmiliste manipulatsioonidega, katsetades heli kui füüsilise nähtusega inimtaju piire.

Ära seda eemalda
Tatsuru Arai

http://www.tatsuruarai.com/

Tatsuru Arai on Berliinis elav ja töötav Jaapani helikunstnik. Tatsuru on Jaapanis ja Saksamaal õppinud heli- ja videokompositsiooni. Teda on tugevalt mõjutanud Austria helilooja August Schönbergi looming. Ta sai tuntuks atonaalse helikeele ja abstraktse videopildi segamisega. Läbiva teemana interpreteerib Tatsuru universumi peamisi tunnetuslikke elemente inimese taju kaudu. Ta on leidnud tuntud heliteoseid uurides, et need alluvad universaalsete helide olemusele.

Ta on töötanud ja esinenud rahvusvahelistel kunsti-ja muusikafestivalidel üle maailma, nende hulgas on näiteks Flow Festival (Helsingi, Soome), Art/Music Festival/,Kinetica Art Festival (London, Suurbritannia)Tunisia Fashion week(Tunis Tuneesia), MADATAC Festival (Madrid, Hispaania), MAteraINtermedia festival (Matera, Itaalia, Sonic Acts fetival (Amsterdam, Holland), Gogbot Festival (Enschend, Holland), Generate!_lab Festival (Tübingen, Saksamaa).

Tatsuaru Arai

Kuraator

Kiwa
Sisenäituste kuraator
Tel: +372 53994864

E-mail: kiwanoid[at]gmail.com